Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Praktijkonderzoek op een hogeschool : ontwikkelingen in een opleiding speciale onderwijszorg/master SEN
Authors: ---
ISBN: 9789044122367 Year: 2007 Volume: 7 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds enkele jaren heeft het bachelor/master stelsel zijn intrede gedaan in het Nederlands hoger onderwijs. Voor de universiteiten zijn de gevolgen beperkt geweest. Veel doctoraal opleidingen lieten zich makkelijk ombouwen tot een masteropleiding. Voor de hogescholen zijn de gevolgen verstrekkender, met name wat betreft het opzetten van masteropleidingen. De van oudsher door hen verzorgde postinitiele opleidingen sluiten zeker niet naadloos aan op de kwalificaties van een master. Met name de eis dat ook 'onderzoeken' deel dient uit te maken van het curriculum van een masteropleiding, stelt de hogescholen voor problemen. Enerzijds is hun onderzoeksexpertise beperkt, zij hebben op dit punt geen traditie. Anderzijds is nog erg onduidelijk wat het onderzoek op een hogeschool zal gaan inhouden. De hogescholen moeten derhalve op zoek naar een passende invulling van hun onderzoekscomponent. Een ding is zeker: het zal in ierder geval niet gaan om een kloon van het universitaire onderzoek. Termen als 'toegepast onderzoek' en 'praktijkgericht onderzoek' doen de ronde. (Bron: covertekst)


Book
Nederlandse hoger onderwijs termen in het engels.
Author:
ISBN: 905464012X Year: 1994 Publisher: 's-Gravenhage NUFFIC


Book
Overheid, hoger onderwijs en economie : ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen
Authors: --- ---
ISBN: 9051894554 Year: 1999 Publisher: Utrecht Lemma


Book
Duaal onderwijs : uitdagingen en valkuilen
Author:
ISBN: 9001197310 Year: 2000 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Duaal onderwijs biedt een uitdaging voor onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven en studenten. Ingebed in een wettelijk kader lijkt duaal leren een hoge vlucht te nemen. Het bedrijfsleven heeft het onderwijs (her-)ontdekt als het gaat om vormgeven en leerroutes in uiteenlopende arrangementen. Kennis van en ervaring met het opzetten van duale leerwegen staan echter nog in de kinderschoenen. Deze uitgave neemt de diverse aspecten van het dualiseringsproces en de benodigde flexibilisering van opleidingen praktisch, maar ook kritisch onder de loep.


Book
Competentie-assessment : de ontwikkeling en toepassing van self-, peer- en expertassessments in het hbo; een praktijkvoorbeeld
Authors: --- --- ---
ISBN: 9059310985 9789059310988 Year: 2003 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het competentieleren heeft zich definitief een plaats verworven in het hoger beroepsonderwijs in Nederland. Het blijkt een krachtige onderwijsvisie om de noodzakelijke afstemming tussen opleiding en beroepspraktijk gestalte te geven. Een van de lastigste aspecten van competentiegericht onderwijs is het onderwerpen van toetsvormen die enerzijds recht doen aan de complexiteit van competenties en anderzijds haalbaar zijn in termen van tijd en geld. Compententie-assessment is een praktisch hulpmiddel bij het vormgeven van assessment van compententies. Het geeft een blik in de keuken bij het maken en implementeren van assessments en biedt een groot aantal uitgewerkte assessmentinstrumenten die in principe bruikbaar zijn voor alle hbo-opleidingen. De hier gepresenteerde instrumenten onderscheiden zich doordat ze zijn toegesneden op de leer- en werksituatie van studenten in het hbo en rekening houden met de mogelijkheden en behoeften van hun docent-begeleiders. 1. Definities: competentie-assessment. 2. de ontwikkeling en implementatie van assessments. 3. De rol van assessor 4. Kritische succesfactoren. 5. Instrumenten.

Keywords

competentiemanagement --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- assessments (onderwijs) --- School management --- Educational Measurement --- 371.26 --- #KVHA:Vertaalcompetentie --- #KVHA:Vertaalevaluatie --- #KVHA:Vertaalwetenschap --- assessment --- competenties --- 489.4 --- België --- competentiegericht leren --- didactiek --- hoger onderwijs --- 378.1 --- EVC (elders verworven competenties) --- assessment (beoordeling, vaststelling) --- competentie-assessment --- evaluatie --- examineren --- leerprocessen --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- 371.3 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Assessment --- Beroepsonderwijs ; basisvaardigheden --- Competenties --- Hoger onderwijs ; Nederland --- 043786.jpg --- Competentie-assessment --- Evaluatie --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Educational Assessment --- Examination, Graduate Records --- Measurement, Educational --- Assessment, Educational --- Graduate Records Examination --- Assessments, Educational --- Educational Assessments --- Educational Measurements --- Examinations, Graduate Records --- Graduate Records Examinations --- Measurements, Educational --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactische evaluatie --- Onderwijsorganisatie --- Peer assessment --- Competentieleren --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Nederland --- Hoger beroepsonderwijs --- Beroepshouding --- Feedback --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Competentie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur

Listing 1 - 5 of 5
Sort by